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#1 2022-06-20 20:51:09

dimitrithesard
Member
Registered: 2022-06-20
Posts: 6

généralités sur la modélisation/ Basics about Shaper and Geometry

Bonjour,
Je suis en train d'appréhender salome méca via les tutoriaux disponibles sur  les site (merci aux auteurs pour ce travail), et j'ai quelques questions:
Création de la géométrie :
Dans la plupart des tutoriaux on crée une structure sous shaper puis on l'exporte sous geometry. Quel est l'intérêt de ce travail préliminaire sous shaper (les primitives de créations cercle/ligne/.../extrusion... semblant être identique)
Dans le cas de la création d'un maillage d'un tube, il est noté de faire attention à la ligne de couture et de créer un anneau coupé par 4 segments, je n'ai pas tout à fait compris pourquoi
Plus concrètement j'ai tenté de modéliser un tube doté d'un fond et ai créer pour cela un anneau extrudé dans deux directions puis un disque extrudé pour le fond. Cela me permet de bien identifier les surfaces intérieures et extérieures sous forme de groupes distinct mais me conduit à trois maillages. Quand j'assemble ces trois maillages je ne peux plus identifier mes groupes
//
Hello, I'm trying to modelise a tube with salome meca and i'm facing severals difficulties :
Firstable need we use shaper and then geometry or can we directly modelise our system with geometry?
Why the two dimensionnal base of a tube has to be cut into four parts?
How can we combin three meshes in one and not loose gemetry group informations?

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#2 2022-06-20 22:08:44

dimitrithesard
Member
Registered: 2022-06-20
Posts: 6

Re: généralités sur la modélisation/ Basics about Shaper and Geometry

Ci-joint le fichier


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mat2.hdf, Size: 347.91 KiB, Downloads: 56

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#3 2022-06-21 06:16:49

mf
Member
Registered: 2019-06-18
Posts: 348

Re: généralités sur la modélisation/ Basics about Shaper and Geometry

Hello,

let me answer two out of three questions:
1) shaper or geometry: if you do not know the final size of your model (or you know you'll have to make quick changes), use shaper because with it, you can use parametrization. Any experienced design engineer will do that, with a good parametrization you can apply changes within minutes instead of designing all over again. You do not have to use it, but from what I heard, ultimately in the future, the geometry module will disappear and shaper 'will take over' for all design work in Salome (but I am not 100% sure). I myself am not a design engineer (basic level 1 at best) so I use geometry.
2) combine meshes: with 'Build Compound' in Mesh Module (if contact in model do not use 'merge nodes') or with ASSE_MAILLAGE in Code_Aster (I prefer Build Compound, it is easier to track down singularities and it is faster in the execution of CA). But before combining meshes one or the other way, you'll have to 'Create Groups from Geometry'.

Mario.

Last edited by mf (2022-06-21 13:44:10)

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#4 2022-06-21 21:11:24

dimitrithesard
Member
Registered: 2022-06-20
Posts: 6

Re: généralités sur la modélisation/ Basics about Shaper and Geometry

Thank you very much
It works, indeed you were right the key is to create group from geometry before build compound mesh
Now i have to explore deeper the modeling and mesh module to create more complex system

//translate
Afin de mailler un système composé de multiples parties et dans l'intention de pouvoir utiliser les groupes géométriques, il faut d'abord crée des groupes à partir de la géométrie puis construire un assemblag

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